• Zveřejněno: 21.11.2024
  • Autor: Ing. Jaromír Šedivec, svazový inspektor BOZP, OSPZV-ASO ČR

Oprávněnost krácení odškodnění pracovního úrazu z důvodu nepoužití ochranných pracovních prostředků zaměstnancem

Pracovní úrazy jsou bohužel běžnou součástí pracovního prostředí, a proto je důležité, aby zaměstnanci dodržovali bezpečnostní předpisy a používali osobní ochranné pracovní prostředky (OOPP). Nepoužití těchto prostředků může mít vážné důsledky nejen pro zdraví zaměstnance, ale také pro jeho nároky na odškodnění.

Krácení odškodnění z důvodu nepoužití OOPP

Zaměstnavatel má podle zákoníku práce právo krátit odškodnění za pracovní úraz, pokud zaměstnanec nepoužil předepsané ochranné prostředky. Toto krácení je oprávněné, pokud zaměstnavatel prokáže, že nepoužití OOPP bylo příčinou nebo přispělo k úrazu. Zaměstnavatel se může zcela nebo částečně zprostit odpovědnosti za škodu, pokud prokáže, že zaměstnanec svým zaviněním porušil právní nebo ostatní předpisy anebo pokyny k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.

Odpovědnost vedoucího za tolerování nepoužívání OOPP

Vedoucí zaměstnanci mají klíčovou roli v zajištění bezpečnosti na pracovišti. Jsou odpovědní za to, aby jejich podřízení byli seznámeni s používáním OOPP, podmínkami a dobou jejich používání, a aby kontrolovali jejich dodržování. Pokud vedoucí zaměstnanec toleruje nepoužívání OOPP, může být považován za spoluzodpovědného za vzniklý úraz. Tato odpovědnost může vést k disciplinárním opatřením nebo dokonce k právním důsledkům pro vedoucího zaměstnance.

Role pojišťovací společnosti Kooperativa

Kooperativa, jako správce zákonného pojištění odpovědnosti zaměstnavatele, má určité pravomoci při řešení nároků na odškodnění za pracovní úrazy. Pokud zaměstnavatel přiznal zaměstnanci nároky za způsobený pracovní úraz, Kooperativa může vstoupit do procesu a posoudit oprávněnost těchto nároků. Pojišťovna má právo prověřit, zda byly dodrženy všechny předpisy a zda je nárok na odškodnění oprávněný.

Co bude po nahlášení škody, jak postupuje pojišťovna

Po nahlášení škody jako zaměstnavatel můžete očekávat následující kroky:

  1. Číslo pojistné události: Po nahlášení škody obdržíte od pojišťovny číslo pojistné události, které slouží k identifikaci případu.
  2. Potvrzení a informace: Pojišťovna zašle vám i poškozenému zaměstnanci potvrzení o nahlášené škodě a informace o zpracování osobních údajů.
  3. Doplnění dokladů: Pokud budou chybět nějaké doklady, pojišťovna si je od vás vyžádá.
  4. Prošetření události: Po prošetření události zašle pojišťovna vám i poškozenému zaměstnanci vyrozumění o výši plnění. Výjimkou jsou případy dlouhodobé renty nebo výživy pozůstalých, kdy vyrozumění obdrží pouze poškozený zaměstnanec nebo pozůstalí. Pokud odškodnění zaměstnanci vyplatil zaměstnavatel, pojišťovna o refundaci vyrozumí pouze zaměstnavatele.
  5. Vyplacení plnění: Plnění bude vyplaceno podle pokynu zaměstnavatele, buď převodem na účet či adresu poškozeného, nebo refundací na účet zaměstnavatele, pokud již zaměstnance odškodnil zaměstnavatel.

Celý proces obvykle proběhne během několika dnů. Pojišťovna má povinnost uzavřít celou událost do 3 měsíců. Pokud bude něco chybět, pojišťovna vás na to upozorní. V případě, že není možné ukončit šetření do 3 měsíců, může poškozený zaměstnanec prostřednictvím zaměstnavatele požádat o přiměřenou zálohu. Tento postup zajišťuje, že všechny strany jsou informovány a že proces odškodnění probíhá co nejrychleji a nejefektivněji. Dodržování těchto kroků je klíčové pro zajištění spravedlivého a transparentního řešení pojistné události.

Závěr

Dodržování bezpečnostních předpisů a používání OOPP je zásadní pro prevenci pracovních úrazů a ochranu zdraví zaměstnanců. Zaměstnanci, kteří nedodržují tyto předpisy, mohou čelit krácení odškodnění za pracovní úraz. Vedoucí zaměstnanci nesou odpovědnost za zajištění, že jejich podřízení používají OOPP, a mohou být postiženi, pokud tuto povinnost zanedbají. Pojišťovací společnost Kooperativa má jako správce zákonného pojištění možnost vstupovat do nároků na odškodnění a posuzovat jejich oprávněnost.

Dodržování těchto zásad je klíčové pro zajištění bezpečnosti na pracovišti a ochranu práv všech zúčastněných stran.

Ing. Jaromír Šedivec, svazový inspektor BOZP, OSPZV-ASO ČR

Registrací uživatel získá přístup k exkluzivním informacím.
Registrace   |   Přihlášení

Konference o „Postavení zaměstnanců na českém trhu práce a o opatřeních na podporu kolektivního vyjednávání“

  • Zveřejněno: 01.11.2025

Pod názvem „Postavení zaměstnanců na českém trhu práce a opatření na podporu kolektivního vyjednávání“ se, 30. října 2025, v Praze, uskutečnila odborná konference Asociace samostatných odborů (ASO), financovaný z příspěvku na činnost dle § 320a písm. a) zákona č. 262/2006 Sb., zákoníku práce, ve znění pozdějších předpisů, na podporu sociálního dialogu. Hlavními body programu této konference, kterou ASO uspořádalo v rámci svého stejnojmenného projektu, byly problematika zkvalitňování kolektivního vyjednávání, rozbor podmínek sociální podmíněnosti a jejich vliv na výši dotací a hlavní problémy ekonomiky České republiky.

ZAMĚSTNÁVÁNÍ CIZINCŮ V ZEMĚDĚLSTVÍ V ROCE 2025, 2. část Vládní programy ekonomické migrace umožňují pracovníkům ze třetích zemí nalézt nové uplatnění i v českém zemědělství!

  • Zveřejněno: 03.11.2025

Českému zemědělství, v současné době, chybí cca 5000 pracovníků. Podle informací, které zazněly na odborné konferenci „Zaměstnávání cizinců v zemědělství v roce 2025“, kterou, 21. října 2025, uspořádal v Praze Zemědělský svaz ČR, tato situace vážně ohrožuje kontinuitu produkce a potravinovou bezpečnost České republiky. Protože, podle zemědělců, bez zahraničních pracovníků, nebude možné zajistit stabilní výrobu potravin, zejména v rámci živočišné výroby, a to ani v souvislosti s rostoucími nároky na automatizaci a modernizaci výroby.