• Zveřejněno: 13.07.2015
  • Autor: Lucie Nováková, ředitelka odboru tisku a public relations

Před třemi lety, konkrétně 1. července 2012, začal v ostrém provozu fungovat nejrozsáhlejší projekt v historii elektronizace veřejné správy – systém základních registrů. Přestože jde o komplikovaný systém složený ze šesti částí, z nichž má každá jiného dodavatele a věcného správce, celé tři roky funguje bez větších potíží a výpadků.

Všechny úřady mohou od té doby čerpat údaje, které jsou aktuální a právně platné. Údaje jsou navíc bezpečně chráněny, každý přístup k nim je pečlivě zaznamenán a každý si může tyto záznamy jednoduše opatřit.

Dříve si každý úřad vedl ve své agendě vlastní oddělené evidence, často v neaktuální podobě. Proto bylo nutné, aby tyto údaje všichni opakovaně dokládali a změny údajů nahlašovali každému úřadu zvlášť. „V současné době je naprostá většina orgánů veřejné moci připojena k základním registrům a může z nich čerpat platné a aktuální referenční údaje. Některá ministerstva ale musí upravit své agendové zákony, které stále ukládají ohlašovací povinnost při změně údajů, přestože to fakticky díky připojení k základním registrům není třeba,“vysvětlil náměstek ministra vnitra pro řízení sekce ICT Jaroslav Strouhal, proč i po třech letech existence základních registrů stále existuje zákonná povinnost nahlašovat změny údajů některým úřadům.

Připravuje se další rozšiřování
Momentálně jsou k základním registrům připojeny všechny významné úřady včetně všech ministerstev, krajských úřadů a statutárních měst a zdravotních pojišťoven. Základní registry aktuálně aktivně využívá 2 663 orgánů veřejné moci, které za tři roky produkčního provozu uskutečnily celkem 607 465 422 transakcí.
O provoz a bezpečnost základních registrů včetně samotného připojování úřadů, uživatelské podpory a dalšího rozvoje systému se stará Správa základních registrů. „V současné době připravujeme další rozšiřování funkcionalit systému základních registrů o nové služby. Například obce a úřady budou moci jednoduše využívat více sdílených údajů, které nejsou uloženy v základních registrech. Řada úkolů na nás čeká i v souvislosti se zaváděním celoevropsky platné elektronické identity, která bude postavena právě na datech uložených v základních registrech. Značnou část pozornosti věnujeme i opatřením souvisejícím se zajištěním bezpečnosti,“ představil aktuální plány ředitel Správy základních registrů Michal Pešek.

Základní pilíř
Základní registry jsou jedním ze základních pilířů eGovernmentu. Díky nim se zrychlila a zjednodušila řada agend a občané a firmy získali důkladnou kontrolu nad tím, kdo, kdy a proč využívá jejich osobní údaje. Orgány veřejné moci mohou referenční údaje čerpat prostřednictvím svých agendových informačních systémů připojených k Informačnímu systému základních registrů, prostřednictvím datových schránek nebo prostřednictvím formulářů aplikace Czech POINT@office.


Statistiky tří let provozu

Celkový počet transakcí základních registrů 607 465 422
Počet datových zpráv týkajících se základních registrů 8 920 581
Počet výpisů Czech POINT@office 853 004
Počet výpisů na kontaktních místech Czech POINT 18 433
Počet připojených agendových informačních systémů 4 079
Počet orgánů veřejné moci připojených k základním registrům 2 895
Počet orgánů veřejné moci aktivně využívajících údaje ZR 2 663

 

Slovník pojmů
Registr osob (správcem je Český statistický úřad) – obsahuje základní identifikační údaje o subjektech, které mají IČO (právnické, podnikající fyzické osoby apod.), jejich provozovnách a statutárních zástupcích.
Registr obyvatel (správcem je Ministerstvo vnitra) – obsahuje referenční údaje o fyzických osobách, které žijí na území ČR (občané ČR i cizinci), a to konkrétně jméno a příjmení, datum a místo narození (a případně úmrtí), adresa místa pobytu, státní občanství, čísla elektronicky čitelných identifikačních dokladů, ID datové schránky.
Registr práv a povinností (správcem je Ministerstvo vnitra ČR) – obsahuje údaje o vykonávaných agendách a údaje o oprávněních k přístupu k údajům v ostatních registrech.
Registr územní identifikace, adres a nemovitostí (správcem je Český úřad zeměměřický a katastrální) – slouží k evidenci územního členění státu. Vede referenční údaje o stavebních objektech, pozemcích, ulicích, katastrálních územích atd.
ORG (správcem je Úřad pro ochranu osobních údajů) – převodník identifikátorů, jako jediný dokáže propojit data v jednotlivých registrech, přičemž pro zajištění maximální ochrany osobních údajů využívá místo rodného čísla vygenerovaný bezvýznamový identifikátor.
Informační systém základních registrů (správcem je Ministerstvo vnitra ČR) – zajišťuje samotné sdílení dat a zároveň kontroluje oprávnění k přístupu k datům.

 


 

  • Zdroj: mvcr.cz
Registrací uživatel získá přístup k exkluzivním informacím.
Registrace   |   Přihlášení

Potravinářská komora ČR vyzvala europoslance, aby znovu odložili sporné nařízení proti odlesňování

  • Zveřejněno: 12.11.2025

Tisková zpráva 11. 11. 2025 – Potravinářská komora ČR v dopise vyzvala europoslance, aby odmítli návrh Evropské komise na změnu nařízení proti odlesňování. Komora upozorňuje, že systém není dostatečně připravený ani po loňském ročním odkladu. Navrhované úpravy vnášejí do podnikatelského prostředí značnou právní nejistotu a znevýhodňují zejména malé a střední podniky.

V zemědělských dotacích je díra 93 miliard eur. Šílená zelená politika má převahu a přináší pád průmyslu. Obilí utichlo, jsme pod tlakem ukrajinského vepřového.“ – Bohumír Dufek

  • Zveřejněno: 12.11.2025
K čemu je podle odborového předáka Bohumíra Dufka dobrý Evropský hospodářský a sociální výbor? Na zemědělské dotace, které jsou nárokové, chybí miliardy eur. Co v tuto chvíli výbor doporučí? Do jaké míry je stanovisko tohoto výboru závazné? XTV