• Zveřejněno: 09.04.2018
  • Autor: Miroslav Svoboda

XXVI. sněm Agrární komory ČR, který se uskutečnil 8. dubna v Brně, vyhodnotil činnost komory za poslední rok, shrnul úspěchy i přetrvávající rizika a přijal výzvy k řešení pro nejbližší období i do dalších jednání k středně a dlouhodobé podobě národní i evropské zemědělské politiky. Členové Agrární komory obhospodařují téměř 1,7 mil. hektarů zemědělské a 1,3 mil. hektarů lesní půdy a jsou sdruženi prostřednictvím 57 okresních, 2 regionálních a 12 krajských komor a 32 členských společenstev.

Jednání sněmu se účastnil ministr zemědělství Jiří Milek, který ve svém vystoupení vyzdvihl činnost komory jako zásadní nevládní organizace, která má významný podíl na řešení problematiky sektoru a je dlouhodobým a osvědčením partnerem státu. K jednáním ke Společné zemědělské politice EU konkrétně uvedl, že problém zastropování se hodně zjednodušeně přenáší na tak zvané velké podniky, ale již méně se ví o tom, že zastropování se týká i subjektů nad 500 hektarů, kterých je v České republice zhruba 1.800, takže jde o celkem 154 000 vlastníků, kteří pocházejí především z venkova. Přičemž tímto opatřením by došlo ke znehodnocení jejich majetku! Ministr citoval také větu ze společného jednání s evropským komisařem pro rozpočet a lidské zdroje Günthrem Oettingrem. Komisař se zcela jasně vyjádřil, že zastropování nemá narušit strukturu zemědělství v jednotlivých zemích, a to včetně Německa, Polska či České republiky a agrární politika musí být maximálně flexibilní.

V České republice jsou to přitom právě velké podniky, které dnes drží rozhodující stavy hospodářských zvířat a tedy zbývající objemy živočišné výroby. Ministr Milek se také věnoval výši národních dotací v roce 2018, dále nakládání s chemickými přípravky na ochranu rostlin, ochraně zemědělské půdy, a to jak proti její ztrátě záborem a erozí, tak i ochraně vlastnických vztahů a racionálnímu prodeji. Ve svém vystoupení se přirozeně věnoval i dalším tématům, které zajímají zemědělce.

Prezident Agrární komory ČR Zdeněk Jandejsek se ve svém vystoupení zaměřil především na zhodnocení stavu a řešení výzev, které jsou v současné době před českými a moravskými zemědělci. Prostřednictvím konkrétních údajů prezentoval, že je zřejmé, že propady produkce jsou v porovnání k roku 1989 naprosto katastrofální a ve svých důsledcích poškozující celou hospodářskou soustavu, a tím i péči o krajinu, půdu či venkova. Uvedl k tomu konkrétní příklady, kdy prohlásil, že „stavy hospodářských zvířat jsou hluboce pod úrovní roku 1989, osevní plochy náročnějších plodin jsou na poloviční úrovni, což se odráží i ve struktuře výroby. Hrubá zemědělská produkce dosahuje jen 71 % původní úrovně roku 1989 a zcela nezdravě v ní převažuje rostlinná produkce. Paradoxní pak je situace, kdy naše výroba za současné technické a technologické vyspělosti nedosahuje ve stálých cenách ani objemu hrubé zemědělské produkce roku 1936.“ Dále k tomu dodal, že „na hektar zemědělské půdy jsme v roce 2015 produkovali 75 litrů mléka, 62 kg vepřového masa a 21 kg hovězího masa, přitom Německo nebo Nizozemí vyrábí 170, resp. 680 litrů mléka, 326 resp. 690 kg vepřového a 71 resp. 208 kg hovězího masa, což jsou násobky naší výroby, při tom právě touto produkcí posléze především země staré patnáctky obsazují náš trh s potravinami.“

Proto je kladen o to větší důraz na posílení národního i evropského rámce zemědělské politiky, která bude nyní i do dalších let formovat podmínky našeho zemědělství a venkova. K tomu musíme využít naše přednosti, kdy například v pěstování obilovin, řepky, cukrovky, brambor nebo v chovech skotu, prasat a drůbeže dosahujeme úrovně vyspělých států, s tím však souvisí i propojení na zpracovatelský průmysl a posléze i obchodní sféru, kde musí být zajištěny rovné a nediskriminující podmínky.

Zdeněk Jandejsek dále konstatoval, že společnou tzv. Bratislavskou deklaraci zemí V4 z března 2017 se společnými prioritami pro oblast zemědělství, potravinářství a venkova podepsalo již 10 zemí, což souhrnem představuje již více než 100 miliónů obyvatel. Zároveň to doplnil o názor, že „jsme přesvědčeni, že to již je síla, která nemůže být v další komunikaci s politiky opomíjena. Dnes je to o to významnější, protože stojíme před zásadními jednáními s Evropskou komisí a Evropským parlamentem o budoucnosti Společné zemědělské politiky po roce 2020 v našich podmínkách a je naší povinností a závazkem pro další generace obhájit existenci českých zemědělců, potravinářů a živého venkova ve zdravé krajině.“

V závěru jednání Sněmu Agrární komory bylo přijato usnesení, v němž se mj. uvádí, že „i přes úspěchy v jednáních na domácí i evropské úrovni, mezi které lze počítat například podporu vlády k návrhům Evropské komise ke Společné zemědělské politice po roce 2020, vzájemnou podporu priorit nevládních organizací zemí Visegradské čtyřky a dalších zemí střední a východní Evropy, či posílení tuzemských národních podpor, se naopak nedaří naopak zlepšit vyváženost zemědělské soustavy. Prohlubuje se závislost na dotacích, nedaří se řešit vztahy mezi výrobou, zpracováním a obchodem, dále rostou v mnoha případech až nesmyslné environmentální tlaky na prvovýrobu, zvyšují se ale také spekulativní ataky na nakládání s půdou.

Sněm schválil také přípravy oslav 25. výročí založení Agrární komory České republiky, které se uskuteční 26. září 2018 v Praze.

Registrací uživatel získá přístup k exkluzivním informacím.
Registrace   |   Přihlášení

V zemědělských dotacích je díra 93 miliard eur. Šílená zelená politika má převahu a přináší pád průmyslu.

  • Zveřejněno: 12.11.2025
K čemu je podle odborového předáka Bohumíra Dufka dobrý Evropský hospodářský a sociální výbor? Na zemědělské dotace, které jsou nárokové, chybí miliardy eur. Co v tuto chvíli výbor doporučí? Do jaké míry je stanovisko tohoto výboru závazné? XTV

Potravinářská komora ČR vyzvala europoslance, aby znovu odložili sporné nařízení proti odlesňování

  • Zveřejněno: 12.11.2025

Tisková zpráva 11. 11. 2025 – Potravinářská komora ČR v dopise vyzvala europoslance, aby odmítli návrh Evropské komise na změnu nařízení proti odlesňování. Komora upozorňuje, že systém není dostatečně připravený ani po loňském ročním odkladu. Navrhované úpravy vnášejí do podnikatelského prostředí značnou právní nejistotu a znevýhodňují zejména malé a střední podniky.