• Zveřejněno: 28.05.2018
  • Autor: Miroslav Svoboda

Evropský hospodářský a sociální výbor, který je poradním orgánem Evropské komise, nedávno vydal návrh stanoviska k budoucnosti potravinářství a zemědělství v EU, což se týká zejména formulování zásad Společné zemědělské politiky po roce 2020. Na úrovni Evropské komise a dalších orgánů EU a také i jednotlivých členských zemí EU nyní probíhá velmi intenzivní diskuse na toto téma.

V minulém týdnu, ve středu 23. a ve čtvrtek 24. května proběhlo v Bruselu další zasedání Evropského hospodářského a sociálního výboru (EHSV), jehož členem je za Českou republiku, to je za zaměstnance, předseda Asociace samostatných odborů a předseda Odborového svazu pracovníků zemědělství a výživy – Asociace svobodných odborů Bohumír Dufek, kterému jsme položili několik otázek.

*Co bylo na programu jednání Evropského hospodářského a sociálního výboru v Bruselu v minulém týdnu?

Toto jednání Evropského hospodářské a sociálního výboru mělo na programu dva hlavní body. Jedním z nich bylo projednání nedávno předložené zprávy o budoucnosti potravinářství a zemědělství v EU a druhým, řekl bych vrcholem tohoto jednání, byla slavnostní část, kdy si členové tohoto výboru připomněli výročí 60. let od jeho vzniku. Tohoto slavnostního setkání se zúčastnil předseda Evropské komise Jean-Claude Juncker.

Ale přejděme k diskusi nad formováním Společné zemědělské politiky (SZP) po roce 2020. Členové výboru zdůraznili, že podporují SZP, která je založena na dvoupilířovém modelu, kdy jsou z prvního pilíře poskytovány přímé platby na nezbytné pro zajištění příjmu zemědělce a podporu trhu a z druhého pilíře je poskytována podpora venkovským oblastem. Určitá diskuse byla k návrhu o možnosti spolufinancování přímých plateb z národních zdrojů. Musím říci, že jako zástupci nově přijatých zemí EU po roce 2004, jsme byli rádi, že se o této otázce hovořilo, a že se objevila formulace, že EHSV je proti jakékoliv formě spolufinancování prvního pilíře z národních zdrojů. Máme totiž určitou obavu, že kdyby byla možnost navýšit národní dotace do prvního pilíře, tak by byla dalším výrazným přísunem peněz pro farmáře v daných zemích, jejichž vlády by tyto peníze pro farmáře zabezpečily navíc. Jenom pro srovnání řeknu tento příklad: Přímé platby zemědělcům v Nizozemí a v Dánsku se blíží k 400 € na hektar, zatímco v České republice je to něco kolem 240 € na hektar. To je rozdíl! Kdyby se ještě zvýšila přímá platba zemědělců z národních dotací, byl by tento rozdíl ještě vyšší. To by naše zemědělce ještě více znevýhodňovalo.

*Tato otázka asi také souvisí s politikou sestavování zemědělského rozpočtu EU?

Ve svém stanovisku EHSV podpořil myšlenku silné a dobře financovatelné SZP a zvýšení rozpočtu na 1,3 hrubého národního důchodu (HND), a to v souladu s růstem hospodářství EU. Abych vysvětlil, o co jde? V současné době je evropský rozpočet financován 1 % HND, přičemž drtivá většina států nyní hovoří o tom, že by měl být povýšen evropský rozpočet na 1,3 %, a to tím způsobem, že by se dotace jednotlivých států zvýšily o 0,3 %. Podle názoru většiny členských zemí EU by se tímto opatřením v podstatě vynuloval odchod Velké Británie z EU a přitom by rozpočtová politika EU byla dotována z jednotlivých zemí EU stejným způsobem.

Mimochodem, současný rozpočet EU pro zemědělství je na úrovni 38 % rozpočtu EU. Evropská komise se přitom snaží nějaké to procento v rozpočtu uspořit, což samozřejmě vadí některým státům EU včetně České republiky. Zajímavé je, že v 80. letech činil rozpočet EU pro zemědělství 80 % rozpočtu EU. Od té doby se postupně snižovala až na oněch 38 %. Přitom, po roce 2004, došlo k postupnému navýšení EU celkem o 12 států střední a východní Evropy. Takže snahy o další úspory v rozpočtu nejsou, z našeho pohledu, zcela v pořádku. V této souvislosti je potřeba poznamenat, že od roku 2004 vstoupilo do EU dalších 12 nových členských zemí a tyto země přitom nebraly takové dotace, jako braly země původní EU 15, tedy ještě před vstupem nových členských zemí EU po roce 2004.

*Ve stanovisku EHSV se dále uvádí, že EU musí podporovat malé a velké podniky. Toto patrně úzce souvisí s probíhající diskusí kolem návrhu EK na povinné zastropování přímých plateb ve výši 60.000 euro na farmu?

Máte pravdu. Když jste se zeptal na zastropování 60.000 € na farmu, musím říci, že se mně podařilo, a to ještě před hlasováním EHSV, že tento návrh byl z usnesení vynechán. Výbor to neschválil. I když tam určité omezení zůstalo ve smyslu, že tato otázka bude řešena prostřednictvím doplňkových dotací. Ale, zároveň k tomu musím uvést, že je to potřeba vidět z hlediska dvou dimenzí. Jde o doporučení a závěry Evropského hospodářského a sociálního výboru, což je jen poradní orgán EK. Dnes evropský komisař pro zemědělství a rozvoj venkova v Evropské komisi Phil Hogan předkládá EK zemědělský rozpočet ke schválení, tak uvidíme, co v jeho předloženém návrhu rozpočtu, který by měla EK posoudit a schválit, vlastně bude. Předpokládám však, že návrh na zastropování farem tam ale bude také. Otázka však je v tom, jak se k němu postaví jednotlivé národní státy. Nebudou-li souhlasit, potom musí dojít k dohadovacímu řízení mezi Evropskou komisí a Evropským parlamentem.

*Ve stanovisku EHSV se rovněž uvádí, že výbor sice vítá návrhy na zavedení subsidiarity jednotlivých členských zemí EU, ale zároveň trvá na zachování silné Společné zemědělské politiky, kdy nesmí dojít k jejímu převedení na úroveň členských států, protože by to ohrožovalo jednotný trh. Co to pro nás znamená?

Zde je třeba připomenout, že výbor velice dobře vnímá, že jsou v EU bohaté a „chudé“ členské státy. Je to správný pohled, protože v tomto případě musí fungovat Společná zemědělská politika, a to jako nedílná součást jednotné společné politiky EU.

V této návaznosti musím konstatovat, že naopak ochrana životního prostředí je chápána na úrovni národních států, protože každý stát má jiné podmínky.

Takže, na závěr mohu říci, že se v rámci diskuse v Evropském hospodářském a sociálním výboru objevují různé názory jednotlivých členských států k tématu Společné zemědělské politiky, neboť každý stát je jiný a má odlišné zájmy, ale v řadě případů jde někdy i o výměnu názorů původní EU 15 a nově přijatých členských zemí EU po roce 2004. Faktem je, že diskuse zatím nekončí, a že bude v tomto roce i nadále pokračovat, byť třeba i za jiných podmínek či na jiných úrovních.

Registrací uživatel získá přístup k exkluzivním informacím.
Registrace   |   Přihlášení

V zemědělských dotacích je díra 93 miliard eur. Šílená zelená politika má převahu a přináší pád průmyslu.

  • Zveřejněno: 12.11.2025
K čemu je podle odborového předáka Bohumíra Dufka dobrý Evropský hospodářský a sociální výbor? Na zemědělské dotace, které jsou nárokové, chybí miliardy eur. Co v tuto chvíli výbor doporučí? Do jaké míry je stanovisko tohoto výboru závazné? XTV

Potravinářská komora ČR vyzvala europoslance, aby znovu odložili sporné nařízení proti odlesňování

  • Zveřejněno: 12.11.2025

Tisková zpráva 11. 11. 2025 – Potravinářská komora ČR v dopise vyzvala europoslance, aby odmítli návrh Evropské komise na změnu nařízení proti odlesňování. Komora upozorňuje, že systém není dostatečně připravený ani po loňském ročním odkladu. Navrhované úpravy vnášejí do podnikatelského prostředí značnou právní nejistotu a znevýhodňují zejména malé a střední podniky.