• Zveřejněno: 17.07.2021
  • Autor: Miroslav Svoboda

Řádění tornád a dalších přírodních živlů je, podle místopředsedy Evropské komise Franse Timmermanse, důsledek lidského chování. Lidstvo se bude muset naučit žít v rámci planetárních mezí. Body, které Evropská komise v klimatickém plánu představila, neznamenají rozhodnutí, ale návrhy řešení, o kterých se bude se členskými státy dále jednat.

Podle zpravodajství televize CNN Prima NEWS se Timmermans v pátek v Praze setkal s premiérem Andrejem Babišem (ANO) a jeho týmem. Zástupcům ČR mimo jiné oznámil, že finanční zdroje modernizačního fondu byly zvýšeny, což podle něj čeští ministři uvítali. Novinářům to v pátek Timmermans řekl na pražském hlavním nádraží před cestou do Ostravy.

Záplavy, tornáda a jiné přírodní živly, se kterými se potýká i Česká republika, naposledy jihomoravské obce, podle Timmermanse potvrzují, že počasí je nevyzpytatelné po celém světě a je to důsledek lidské činnosti. Na změny je podle něj nutné reagovat, proto Evropská komise připravila klimatický plán, jehož součástí by měla, podle Timmermanse, být i Česká republika. Je to, podle něho, země, která hledí kupředu, například v otázce cirkulární ekonomiky by mohla být pro mnohé příkladem.

Komise například navrhuje, aby se do roku 2035 skončilo s výrobou benzinových a dieselových vozů. Mnoho automobilek se, podle Timmermanse, tímto směrem už vydalo a auta výhradně s nulovými emisemi budou některé schopny vyrábět už v roce 2028, 2029 či 2030.

Lidé si, podle něho, už nyní pořizují elektromobily, provoz je levný, ale pořízení je, podle Timmermanse, nákladné. Podle agentury Bloomberg bude ale jejich cena klesat a kolem roku 2027 budou levnější. Timmermans dále doplnil, že vždy budou lidé závislí na autech a cílem Evropy není je za provoz trestat, ale pomoci jim, aby mohli využívat vozy s nižšími či nulovými emisemi, uvedl dále.

Během návštěvy místopředsedy Evropské komise Franse Timmermanse rovněž zaznělo, že Brusel zároveň navrhuje zásadní rozšíření systému emisních povolenek, jejichž prostřednictvím by se mělo nově platit i za znečišťování ovzduší v důsledku silniční či lodní dopravy a vytápění budov. Průmyslové podniky či aerolinky by už neměly mít nárok na bezplatné povolenky. Právě z emisních povolenek by měly přibýt peníze do Modernizačního fondu, který může ČR na ekologické projekty využít. K dispozici bude mít také finance z mimořádného fondu obnovy.

Klimatický plán komise je, podle premiéra Babiše, radikálnější, než se očekávalo, a má obavy o český průmysl a zaměstnanost. Ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO) z klimatických návrhů ve čtvrtek ocenil zvýšení podílu obnovitelných zdrojů energie a uhlíkové clo, které by měly platit podniky dovážející do Evropské unie neekologicky vyráběné produkty. Skeptický je k ukončení výroby aut se spalovacími motory.

Ministr Brabec se, spolu s ministrem průmyslu a obchodu a dopravy Karlem Havlíčkem (za ANO), v pátek v podvečer s Timmermansem vydali do Ostravy. Tam se všichni zúčastní kulatého stolu navíc s hejtmany Karlovarského, Ústeckého a Moravskoslezského kraje či se zástupci podniků, odborů i regionálních inovačních center.

  • Zdroj: CNN Prima NEWS
Registrací uživatel získá přístup k exkluzivním informacím.
Registrace   |   Přihlášení

Proč jsou potraviny v Česku tak drahé? A proč by být nemusely

  • Zveřejněno: 09.07.2025
Potraviny v Česku jsou rekordně drahé. Ale proč vlastně? Marže řetězců, evropská byrokracie, nekontrolovaný dovoz a slabá ochrana domácí produkce — to vše tvoří koktejl, který plní nákupní košíky cenami, jež neodpovídají realitě. Naše Praha

Vláda, své předvolební sliby, nesplnila, dokonce je porušila! Sociální dialog je u ní přítěží! Odbory, od nové vlády, očekávají zásadní změny!

  • Zveřejněno: 11.07.2025

K základním programovým bodům čtvrtečního jednán Rady hospodářské a sociální dohody ČR neboli tripartity, patří především otázka, jaké dopady na české hospodářství bude mít zavedení emisních povolenek ETS 2, které prosadily vrcholné orgány EU. Druhým hlavním bodem bude projednávání akčního plánu na podporu kolektivního vyjednávání. Jde otázky, o nichž se, během jednání tripartity, v rámci dialogu tří sociálních partnerů, tj. členů vlády a zástupců zaměstnavatelů a odborů, bude určitě otevřeně diskutovat. O názor jsme požádali předsedu Asociace samostatných odborů Bohumíra Dufka, kterému jsme položili několik otázek.