• Zveřejněno: 04.11.2017
  • Autor: Ing. Mgr. Alena Mastantuono

Aktuálně platné spotřebitelské a marketingové právo EU sice plní svůj účel, je však potřeba jej vhodně a správně aplikovat, náležitě vymáhat a přizpůsobit digitálnímu světu. Prostor pro legislativní změny se otevírá zejména v oblastech digitalizace, nových obchodních modelů či online maloobchodu. Například zákazníci nakupující online stále čelí nejistotě, zda vstupují při online koupi do vztahu obchodník – spotřebitel (B2C), nebo zda se jedná o smlouvu mezi dvěma spotřebiteli (C2C). Evropská komise má nyní plné ruce práce při posuzování stávající legislativy, jakým způsobem ji zlepšit a přizpůsobit současným výzvám.

Analýza spotřebitelského práva EU

V květnu letošního roku předložila Evropská komise analýzu pravidel EU v oblasti ochrany spotřebitelů a marketingu. Komise v této souvislosti posoudila šest horizontálních směrnic: směrnici o nekalých obchodních praktikách, směrnici o prodeji spotřebního zboží a zárukách, směrnici o nepřiměřených podmínkách ve spotřebitelských smlouvách, směrnici o označování cen, směrnici o klamavé a srovnávací reklamě a směrnici o žalobách na zdržení se jednání v oblasti ochrany zájmů spotřebitelů. Souběžně a v souvislosti s kontrolou účelnosti Komise provedla hodnocení směrnice o právech spotřebitelů. Analýza prováděná v rámci Programu pro účelnost a účinnost právních předpisů (REFIT) je pravděpodobně nejrozsáhlejším hodnocením spotřebitelské legislativy od roku 2007, kdy byla předložena Zelená kniha o přezkumu spotřebitelského acquis. Cílem bylo zjistit, zda je stávající legislativa stále odpovídající, zda v ní nejsou nedostatky, jestli o ní panuje dostatečné povědomí, a zda je řádně prosazována a vymáhána.

Výsledky analýzy poukazují na potřebu větší transparentnosti při elektronickém obchodování, rozšíření práv spotřebitelů na smlouvy o „bezplatných“ digitálních službách, dále potřebu individuálních opravných prostředků v oblasti nekalých obchodních praktik a také potřebu harmonizované úrovně sankcí a zjednodušení některých pravidel pro předsmluvní informace a právo na odstoupení od smlouvy.

Následující kroky

Komise se v příštím roce zaměří na zacílené pozměnění legislativních aktů s cílem dát obětem nekalých obchodních praktik právo na smluvní a/nebo mimosmluvní prostředky nápravy (např. právo ukončit smlouvu a právo na vrácení peněz ve výši uhrazené ceny) a rozšířit ochranu podle směrnice o ochraně spotřebitelů (např. právo na informace před uzavřením smlouvy a právo na odstoupení od smlouvy) na služby online, za něž spotřebitelé platí svými osobními údaji. Dalšími oblastmi v hledáčku Komise je lepší harmonizace úrovně sankcí a lepší informovanost zákazníků při používání platforem online. Komise také posoudí postup podávání hromadných žalob napříč EU. V kontextu lepší ochrany spotřebitele Evropská komise předložila 26. září pokyny vysvětlující příslušné požadavky legislativy EU v oblasti potravin a spotřebitelského práva v EU, které musí orgány uplatňovat při analýze možného problému dvojí kvality výrobků.

Názory zástupců institucí a různých zájmových skupin na možné vylepšení spotřebitelského práva EU se v mnoha ohledech liší, zejména pak na harmonizaci úrovně sankcí. Většina se však shoduje na potřebě lepší informovanosti zákazníků. Shoda panuje také v přesvědčení, že zvyšování právního povědomí u zákazníků ale i u firem je zcela zásadní v procesu získávání důvěry k evropské spotřebitelské legislativě. Tomuto účelu dobře poslouží měkké právní nástroje jako např. pokyny vysvětlující stávající předpisy či projekty zaměřené na informovanost spotřebitelů a samotných obchodníků.  

Plánované legislativní změny spotřebitelských právních předpisů budou předloženy Komisí na začátku příštího roku, a to na základě posouzení počátečních dopadů platné legislativy a po zpracování podnětů vzešlých z veřejné konzultace, která běžela do 8. října.

Registrací uživatel získá přístup k exkluzivním informacím.
Registrace   |   Přihlášení

V zemědělských dotacích je díra 93 miliard eur. Šílená zelená politika má převahu a přináší pád průmyslu.

  • Zveřejněno: 12.11.2025
K čemu je podle odborového předáka Bohumíra Dufka dobrý Evropský hospodářský a sociální výbor? Na zemědělské dotace, které jsou nárokové, chybí miliardy eur. Co v tuto chvíli výbor doporučí? Do jaké míry je stanovisko tohoto výboru závazné? XTV

Potravinářská komora ČR vyzvala europoslance, aby znovu odložili sporné nařízení proti odlesňování

  • Zveřejněno: 12.11.2025

Tisková zpráva 11. 11. 2025 – Potravinářská komora ČR v dopise vyzvala europoslance, aby odmítli návrh Evropské komise na změnu nařízení proti odlesňování. Komora upozorňuje, že systém není dostatečně připravený ani po loňském ročním odkladu. Navrhované úpravy vnášejí do podnikatelského prostředí značnou právní nejistotu a znevýhodňují zejména malé a střední podniky.