• Zveřejněno: 01.06.2018

Pro příští dlouhodobý rozpočet EU na období 2021–2027 navrhuje Komise modernizovat a zjednodušit společnou zemědělskou politiku (SZP).

Návrhy s rozpočtem 365 miliard EUR mají zajistit, aby SZP obstála v budoucnosti, nadále podporovala zemědělce a venkovské komunity, vedla k udržitelnému rozvoji zemědělství v EU a zohledňovala cíle EU v oblasti životního prostředí a klimatu. Dnešní návrhy dávají členským státům více flexibility a odpovědnosti. Mohly by si samy zvolit, jak a kde financování získané ze SZP investují, aby naplnily ambiciózní cíle stanovené na úrovni EU a přispěly tak k vytvoření inteligentního, odolného, udržitelného a konkurenceschopného zemědělského odvětví. Zároveň by měly zajišťovat spravedlivou a lépe zacílenou podporu, která by zvýšila příjmy zemědělců.

Místopředseda Komise Jyrki Katainen, který je odpovědný za pracovní místa, růst, investice a konkurenceschopnost, v této souvislosti poznamenal: „Společná zemědělská politika je jednou z našich hlavních politik, která ovlivňuje životy všech Evropanů. Tyto solidní návrhy přispějí ke konkurenceschopnosti zemědělského odvětví a zároveň posílí jeho udržitelnost. V nově navrhovaném modelu dostanou členské státy více prostoru, aby se zlepšila efektivita zemědělské politiky a bylo možné lépe sledovat její výsledky.

Phil Hogan, komisař pro zemědělství a rozvoj venkova, k tomu řekl: „Dnešními návrhy Komise naplňuje svůj závazek k modernizaci a zjednodušení společné zemědělské politiky. Členským státům uděluje skutečnou subsidiaritu. Zajišťuje pro Evropu odolnější zemědělské odvětví a usiluje o vyšší cíle v oblasti životního prostředí a klimatu.“

Hlavní prvky návrhů Komise na modernizaci a zjednodušení SZP jsou tyto:

1. Nový způsob práce: Členské státy budou mít při využívání přidělených prostředků více flexibility. Budou tak moci navrhovat lépe uzpůsobené programy, které budou účinněji reagovat na problémy zemědělců a venkovského obyvatelstva obecně. Členské státy budou mít rovněž možnost až 15 % svých přídělů ze SZP přesouvat mezi přímými platbami a rozvojem venkova, což jim umožní lépe financovat své priority a opatření. Rovné podmínky pro všechny členské státy budou zajištěny prostřednictvím:

  • strategických plánů pokrývajících celé období. Každý členský stát ve svém plánu stanoví, jak hodlá využít přímé platby i prostředky na rozvoj venkova ke splnění devíti unijních cílů v hospodářské, environmentální a sociální oblasti. Komise jednotlivé plány schválí, aby byla zajištěna soudržnost a ochrana jednotného trhu.
  • Komise bude též pečlivě sledovat výkonnost jednotlivých zemí a pokrok při plnění dohodnutých cílů.

2. Spravedlivější zacházení díky lépe zaměřené podpoře: Přímé platby budou i nadále jedním z ústředních prvků zemědělské politiky, neboť pro zemědělce zajišťují stabilitu a předvídatelnost. Prioritou bude podpora malých a středních farem, kterých je v zemědělském odvětví EU většina, a pomoc mladým zemědělcům. Komise je odhodlána zasazovat se o spravedlivější rozdělování přímých plateb mezi členskými státy s využitím vnější konvergence.

A dále:

  • Přímé platby zemědělcům budou od 60 000 EUR výše omezeny a maximální hranicí bude 100 000 EUR na jednu farmu. Náklady na práci se budou plně zohledňovat. Účelem je zajistit spravedlivější rozdělování plateb.
  • Malé a střední podniky získají vyšší podporu na hektar.
  • Země budou muset vyčlenit alespoň 2 % svých přímých plateb na pomoc mladým zemědělcům, kteří zahajují svou činnost. Navíc se jim dostane finanční podpory v rámci rozvoje venkova a prostřednictvím různých opatření, jež usnadňují přístup k půdě a její převod.

3. Větší ambice v oblasti životního prostředí a klimatu: Cíle pro celou EU, které jsou dnes navrhovány, se zabývají změnou klimatu, přírodními zdroji, biodiverzitou, přírodními stanovišti i krajinou. Podpora příjmu pro zemědělce je již v současnosti vázána na používání zemědělských postupů šetrných k životnímu prostředí a klimatu. Nová SZP bude od zemědělců vyžadovat, aby usilovali o ještě náročnější cíle, a to prostřednictvím povinných opatření i pobídek:

  • Podmínkou pro vyplacení přímých plateb bude splnění požadavků v oblasti životního prostředí a klimatu.
  • Každý členský stát bude povinen nabídnout ekologizační režimy, kterými by podněcoval zemědělce, aby nezůstali jen u povinných požadavků. K financování těchto režimů se v každé zemi použije část prostředků přidělených na přímé platby.
  • Na opatření v oblasti životního prostředí a klimatu bude vyhrazeno nejméně 30 % prostředků, které daný členský stát získá na rozvoj venkova.
  • Očekává se, že 40 % celkového rozpočtu SZP přispěje k opatřením v oblasti klimatu.
  • Kromě možnosti převádět 15 % prostředků mezi pilíři budou členské státy rovněž moci u výdajů na opatření v oblasti klimatu a životního prostředí převést dalších 15 % z pilíře 1 do pilíře 2 (bez vnitrostátního spolufinancování).

4. Větší využívání znalostí a inovací: Modernizovaná SZP bude využívat veškeré nejnovější technologie a inovace na pomoc zemědělcům při vlastní činnosti i na pomoc veřejné správě, a to zejména:

  • V rámci výzkumného programu EU Horizont Evropa bude vyčleněna částka 10 miliard eur na výzkum a inovace v odvětví potravinářství, zemědělství, rozvoje venkova a biohospodářství.
  • Členské státy budou vybízeny, aby při kontrolách a sledování využívaly dat velkého objemu a nové technologie (např. využívat družicových dat k ověření velikosti farem u žádostí o přímé platby), čímž se výrazně sníží potřeba kontrol na místě.
  • Bude se rovněž usilovat o větší digitalizaci venkova, například rozšířením širokopásmového přístupu ve venkovských oblastech. Zlepší se tak kvalita života v těchto oblastech a dále se podpoří konkurenceschopnost evropské zemědělské produkce.

Další postup

Je zapotřebí rychle dosáhnout dohody o celkovém dlouhodobém rozpočtu EU a jeho odvětvových návrzích, aby prostředky EU začaly co nejdříve přinášet reálné výsledky. Rovněž se tak zemědělcům poskytne nezbytná jistota a předvídatelnost při obchodních a investičních rozhodnutích.

Podobná zpoždění, k jakým došlo na začátku současného rozpočtového období 2014–2020, by mohla znamenat, že zemědělci a vnitrostátní správy nebudou moci těžit ze zjednodušené byrokracie, větší pružnosti a efektivnějších výsledků, jež nová SZP přinese. Zpoždění při schvalování budoucího rozpočtu by rovněž zbrzdila zahájení tisíce potenciálních projektů po celé EU určených na podporu zemědělců a venkovských komunit, které se zabývají nejrůznějšími záležitostmi od ochrany životního prostředí po přilákání nových zemědělců.

Pokud by byl příští dlouhodobý rozpočet schválen v roce 2019, byl by zajištěn hladký přechod mezi stávajícím (2014–2020) a novým dlouhodobým rozpočtem a zároveň předvídatelnost a kontinuita financování ku prospěchu všech.

Další informace

Informativní přehledy a legislativní návrhy jsou k dispozici zde

ZPRÁVA: Společná zemědělská politika po roce 2020

Více informací o rozpočtu EU pro budoucnost je k dispozici zde.

IP/18/3985

Kontaktní osoby:

Pro veřejnost: služba Europe Direct , tel 00 800 67 89 10 11 nebo e-mail

 

  • Zdroj: EU
Registrací uživatel získá přístup k exkluzivním informacím.
Registrace   |   Přihlášení

V zemědělských dotacích je díra 93 miliard eur. Šílená zelená politika má převahu a přináší pád průmyslu.

  • Zveřejněno: 12.11.2025
K čemu je podle odborového předáka Bohumíra Dufka dobrý Evropský hospodářský a sociální výbor? Na zemědělské dotace, které jsou nárokové, chybí miliardy eur. Co v tuto chvíli výbor doporučí? Do jaké míry je stanovisko tohoto výboru závazné? XTV

Potravinářská komora ČR vyzvala europoslance, aby znovu odložili sporné nařízení proti odlesňování

  • Zveřejněno: 12.11.2025

Tisková zpráva 11. 11. 2025 – Potravinářská komora ČR v dopise vyzvala europoslance, aby odmítli návrh Evropské komise na změnu nařízení proti odlesňování. Komora upozorňuje, že systém není dostatečně připravený ani po loňském ročním odkladu. Navrhované úpravy vnášejí do podnikatelského prostředí značnou právní nejistotu a znevýhodňují zejména malé a střední podniky.