• Zveřejněno: 21.09.2017

Komise navrhuje uvolnit tok dat neosobní povahy přes státní hranice uvnitř EU. Bude možno uchovávat a zpracovávat data neosobní povahy v celé Unii.

·    Podniky budou moci snadněji a levněji provozovat svou činnost v zahraničí, aniž by musely duplikovat informační systémy nebo ukládat stejná data na různých místech. Jen je musí zpřístupnit kontrole regulačním úřadům.

·    Odstranění těchto omezení zdvojnásobí hodnotu datové ekonomiky až na 4 % HDP v roce 2020.

Za účelem uvolnění plného potenciálu datové ekonomiky EU navrhuje Komise nový soubor pravidel pro volný pohyb neosobních údajů v EU. Podle nových opatření spolu s již existujícími předpisy v oblasti osobních údajů bude možno uchovávat a zpracovávat neosobní údaje v celé Unii. Tím se oživí konkurenceschopnost evropských podniků a modernizují veřejné služby v EU na efektivním jednotném trhu datových služeb. Odstranění omezení vztahujících se na umístění údajů se pokládá za nejdůležitější faktor potřebný ke zdvojnásobení hodnoty datové ekonomiky na 4 % HDP v roce 2020.

Andrus Ansip, místopředseda Komise pro jednotný digitální trh, k tomu uvedl: „Evropskou digitální ekonomiku stále výrazně rozdělují vnitrostátní hranice, což brání širšímu digitálnímu růstu Evropy. Náš návrh spolu s předpisy EU o ochraně osobních údajů umožní volný pohyb všech typů dat na jednotném trhu. Tento volný pohyb usnadní malým a středním podnikům a začínajícím podnikům rozvíjet nové inovativní služby a vstupovat na nové trhy.“

Komisařka pro digitální ekonomiku a společnost Marija Gabrielová doplnila: „K úspěchu Evropy v nové éře digitální ekonomiky potřebujeme pevná a předvídatelná pravidla pro oběh dat. Čím více dat bude k dispozici pro inovace, které jsou na datech založeny, tím více budou občané a podniky profitovat z lepších produktů a služeb. Odstranění překážek bránících přeshraničnímu pohybu dat má zásadní význam pro konkurenceschopnou evropskou datovou ekonomiku.“

Volný pohyb neosobních údajů

Jasný, komplexní a předvídatelný rámec přispěje k vytvoření konkurenceschopnějšího a integrovaného trhu služeb uchovávání či zpracování údajů v EU. Rámec navrhuje:

1.      zásadu volného pohybu neosobních údajů přes státní hranice: Členské státy již dále nemohou nutit organizace, aby uchovávaly nebo zpracovávaly údaje na jejich území. Omezení bude možné pouze z důvodů veřejné bezpečnosti. Členské státy budou mít povinnost oznámit Komisi nové nebo stávající požadavky na umístění údajů. Díky volnému pohybu neosobních údajů budou moci podniky snadněji a levněji provozovat svou činnost v zahraničí, aniž by musely duplikovat informační systémy nebo ukládat stejná data na různých místech;

2.      zásadu dostupnosti údajů pro regulační kontrolu: Příslušné orgány budou moci uplatnit své právo na přístup k údajům bez ohledu na to, kde jsou v EU uchovávány nebo zpracovávány. Volný pohyb neosobních údajů nebude mít vliv na povinnosti podniků a jiných organizací poskytovat určité údaje pro účely regulační kontroly;

3.      vypracování kodexů chování EU s cílem odstranit překážky bránící změně poskytovatele služeb ukládání dat v cloudu a přenosu dat zpět do vlastních informačních systémů uživatelů.

Výhody pro podniky a občany

Nová pravidla zvýší právní jistotu a důvěru pro podniky a organizace. Rovněž připraví cestu pro skutečně jednotný trh EU v oblasti uchovávání a zpracování údajů, a přispějí tak ke konkurenceschopnému, bezpečnému a spolehlivému odvětví evropského cloud computingu a k nižším cenám služeb uchovávání a zpracování dat pro uživatele. Vzhledem k tomu, že cílem nových pravidel je zvýšit důvěru, se očekává, že společnosti budou více využívat cloudových služeb a budou jistější při vstupování na nové trhy. Budou také mít možnost přemístit své interní zdroje IT do nákladově nejefektivnějších míst. V konečném důsledku to znamená odhadovaný nárůst HDP EU o dalších 8 miliard EUR ročně.

Nová opatření doplňují právní předpisy o ochraně osobních údajů jako další krok na cestě ke skutečně funkčnímu společnému evropskému datovému prostoru.

Souvislosti

Odstraňování překážek bránících volnému pohybu neosobních údajů je jedním z klíčových opatření oznámených v přezkumu v polovině období provádění strategie pro jednotný digitální trh. Tento návrh doplňuje opatření zavedená v lednu 2017 za účelembudování evropské datové ekonomiky. Návrh rovněž navazuje na revizi Evropského rámce interoperability pro lepší digitální spolupráci mezi orgány veřejné správy v Evropě.

Evropská rada ve svých závěrech z prosince 2016 vyzvala k přijetí opatření pro volný tok údajů. Podobné výzvy vzešly od estonského předsednictví Rady EU v koncepčním dokumentu o volném pohybu dat, jakož i z řad poslanců Evropského parlamentu.

Uchopení digitálních příležitostí, včetně využívání technologií a služeb založených na datech, je také jedním z cílů komplexní strategie průmyslové politiky, která byla předložena včera.

Komise dnes rovněž zahájila veřejnou konzultaci s cílem posoudit provádění směrnice o informacích veřejného sektoru. Zajímá se o podněty, jak zlepšit dostupnost a opakované použití veřejných a veřejně financovaných údajů, a o názory na přístup k údajům veřejného zájmu v držení soukromých subjektů.

  • Zdroj: Evropská komise
Registrací uživatel získá přístup k exkluzivním informacím.
Registrace   |   Přihlášení

V zemědělských dotacích je díra 93 miliard eur. Šílená zelená politika má převahu a přináší pád průmyslu.

  • Zveřejněno: 12.11.2025
K čemu je podle odborového předáka Bohumíra Dufka dobrý Evropský hospodářský a sociální výbor? Na zemědělské dotace, které jsou nárokové, chybí miliardy eur. Co v tuto chvíli výbor doporučí? Do jaké míry je stanovisko tohoto výboru závazné? XTV

Potravinářská komora ČR vyzvala europoslance, aby znovu odložili sporné nařízení proti odlesňování

  • Zveřejněno: 12.11.2025

Tisková zpráva 11. 11. 2025 – Potravinářská komora ČR v dopise vyzvala europoslance, aby odmítli návrh Evropské komise na změnu nařízení proti odlesňování. Komora upozorňuje, že systém není dostatečně připravený ani po loňském ročním odkladu. Navrhované úpravy vnášejí do podnikatelského prostředí značnou právní nejistotu a znevýhodňují zejména malé a střední podniky.