• Zveřejněno: 03.05.2018
  • Autor: (li)

V poslední době jsme si zvykli na vcelku dobrý vývoj státního rozpočtu , kdy se dříve rostoucí dluh pronikavě snížil a už se neříká, že v budoucnu nebude na penze. V tomto pozitivním duchu by se mohlo uvažovat i o dalším vývoji našeho zemědělství a potravinářství. Mohlo,ale skutečnost je bohužel jiná. Proč? Odpověď je vcelku jednoduchá a velmi pregnantně se k ní vyjadřovali delegáti a hlavní řečníky na nedávné konferenci uspořádané v Lichtenštejnském paláci v Praze dva dny před koncem měsíce dubna. Tříhodinové jednání zemědělských lídrů a odborníků z praxe se týkalo evropských dotací do agrárního sektoru v letech 2021-2028. Zatímco dříve na ně padla polovina celkového rozpočtu EU, v tomto období by se příliv peněz do farmaření měl snížit a to citelně. Právě z tohoto balíku podpůrných prostředků chtějí bruselští úředníci ubrat a přerozdělit nezanedbatelnou část na podporu zbrojního průmyslu a zároveň i na sociální dávky imigrantům. Jejich příliv podle prognóz neustane a nelze ani počítat s tím, že si v nových podmínkách na sebe tak zvaně vydělají a sociální dávky nebudou pro ně potřeba.

Zda je to v pořádku, či nikoliv to tentokrát nebudeme řešit, k zamyšlení stojí totiž jedna zásadní otázka. Proč se stále a to po 14 letech od přistoupení zemí střední a východní Evropy do Evropské unie podpory přepočítané na hektar půdy tak výrazně stát od státu různí? Proč kupříkladu belgický farmář dostává z Bruselu na každý hektar půdy 400 euro, nizozemský 393 euro, český ale už jen 239 euro a rumunský dokonce jen 117 euro nebo estonský o jedno euro víc? Kdo to takto nastavil, kdo spočítal a v sedmadvacítce členských států vytvořil tak rozdílné konkurenční prostředí. Jak je možné , že po tolika letech žití v tomto svazku se stále trpí doslova útlak nově příchozích starými členskými zeměmi? Ty navíc ze svých státních rozpočtů k těmto vyšším bruselským dávkám přihazují další subvenční prostředky a uměle tak vytvářejí lepší ekonomiku farem.Lehce se pak někteří rádoby ekonomové vyjadřují k tomu, že naši zemědělci nedokáží konkurovat západní Evropě úrovní nákladů, výkonností a tím i srovnatelnými nebo nižšími cenami komodit a v konečném důsledku i potravin.

Před léty názorně v Dánsku, v zemi kde jednou ze specializací v živočišné výrobě je produkce vepřového masa ve velkém, se mi dostalo názorného vysvětlení. Předseda dánského svazu chovatelů prasat se během našeho rozhovoru zmínil o tom, že právě v České republice se snižují stavy prasat a dánský stát na to zareagoval jako správný hospodář. On to alepsoň tak viděl a proč taky ne. Vyčlenil větší prostředky na vývozní subvence a dánské vepřové maso v té době lehce válcovalo cenou naši produkci. Jestli se v té době mírně snižovaly v ČR stavy prasat, po tomto ekonomickém tahu jedné z velkých produkčních zemí došlo z roku na rok k dost zásadnímu propadu v této komoditě. Dánové prostě umí vyrobit vepřové levněji, hlásali v té době někteří ekonomové a vládní garnitura neznalá složitostí v podporách produkce v té které zemi to jen a jen a dokonce ráda papouškovala.

Je to hezkých pár let zpátky a leccos se mohlo změnit. Čeští chovatelé se totiž dodnes blýskají svými trofejemi na mezinárodních výstavách hospodářských zvířat a mohou směle soutěžit i pokud jde o dobrou konverzi živin, což je pojem pro co nejlepší zhodnocení krmné dávky a dobrý a rychlý přírůstek. Tvrdit ovšem, že došlo ke kýženému obratu by bylo jen velkou blamáží. Nejen , že se nic nezměnilo, propad pokračuje a země s donedávna plnou soběstačností v produkci vepřového masa se propadla ke smutnému zjištění. Polovinu potřeby vepřového masa musíme dovézt, našim zemědělcům se přestává vyplácet chovat ve velkém vepře a nejen je. To samé je v případě produkce cukrovky a nebo brambor. Tam je to obzvlášť markantní.

Aniž kdo z tak zvaně „pomazaných hlav“ zkoumá v čem je skutečný problém, dál se bez mrknutí oka tvrdí ono klišé, že co nevyrobíme dovezeme. Tuto hloupost kážou i ti, co by od nich člověk očekával hlubší ekonomické vědomosti a že co tvrdí, mají podložené fakty. Jelikož ale nedávají vše do potřebných souvislostí a bohužel málokdo ví o tom zákulisí nestejných farmářských podpor, není výjimkou když slyšíme na hlavu postavený závěr. Přestaňme už konečně podporovat české zemědělce. České , zdůrazňují. Vadí jim, že se na ně stále ještě nějak připlácí ze státního rozpočtu. Netuší přitom, že se agrární sektor dotuje jak v Americe, Austrálii, tak v Rusku nebo Číně, Evropskou unii nevyjímaje. Ta jen hbitě před léty nastavila naprosto nestejné podmínky jednotlivým zemím sedmadvacítky a vyřkla tím likvidační ortel zemím východní a střední Evropy. Ty přistoupily později do společenství a měly se stát do jisté míry obětním beránkem. A že se tomu v poslední době stále citelněji brání? Proč ne a proč ne víc? Je už na čase přitvrdit a nedat se . Ve světě jsme byli průmyslovou uznávanou zemí a stejně tak jsme bodovali i vynikajícími produkčními výsledky v zemědělství. Proč si to vše nechat jednoduše vzít a proč se konečně nezačít bránit. K tomu vyzývali lídři zmiňované konference v Lichtenštejnském paláci, zástupci zemědělských odborů, ministerstva zemědělství a Agrární komory ČR.

Registrací uživatel získá přístup k exkluzivním informacím.
Registrace   |   Přihlášení

V zemědělských dotacích je díra 93 miliard eur. Šílená zelená politika má převahu a přináší pád průmyslu.

  • Zveřejněno: 12.11.2025
K čemu je podle odborového předáka Bohumíra Dufka dobrý Evropský hospodářský a sociální výbor? Na zemědělské dotace, které jsou nárokové, chybí miliardy eur. Co v tuto chvíli výbor doporučí? Do jaké míry je stanovisko tohoto výboru závazné? XTV

Potravinářská komora ČR vyzvala europoslance, aby znovu odložili sporné nařízení proti odlesňování

  • Zveřejněno: 12.11.2025

Tisková zpráva 11. 11. 2025 – Potravinářská komora ČR v dopise vyzvala europoslance, aby odmítli návrh Evropské komise na změnu nařízení proti odlesňování. Komora upozorňuje, že systém není dostatečně připravený ani po loňském ročním odkladu. Navrhované úpravy vnášejí do podnikatelského prostředí značnou právní nejistotu a znevýhodňují zejména malé a střední podniky.