• Zveřejněno: 16.01.2024
  • Autor: Miroslav Svoboda

„Politici si mají znovu uvědomit, co znamená ohrožení konkurenceschopnosti a existence zemědělců a středních dopravních podniků,“ vysvětlovali pro německou sekci listu The Epoch Times protestující němečtí zemědělci a členové logistického a dopravního svazu BGL. Podle listu pondělní protest zemědělců v centru Berlína podpořili také speditéři, řemeslníci, malé a střední podniky a mnozí občané. Již v dopoledních hodinách se v Berlíně sešlo „více než 5000 vozidel“, tj. traktorů a nákladních aut, sdělila v pondělí mluvčí německé policie.

Předseda parlamentní frakce SPD Rolf Mützenich, předsedkyně parlamentní frakce Zelených Britta Hasselmannová a předseda parlamentní frakce liberálů Christian Dürr mají v úmyslu se sejít v Bundestagu k dialogu se šéfy zemědělských svazů.

Zemědělci vydali petici s názvem „Žádáme zachování slevy na zemědělskou naftu podle § 57 ,Daňové úlevy pro zemědělské a lesnické podniky‘ a osvobození od daně z motorových vozidel pro zemědělce a lesníky“. Tato petice do pondělí již přesáhla 1,1 milionu podpisů.

List The Epoch Times dále přiblížil celkový vývoj situace. Konstatoval, že v některých obchodech se objevily prázdné regály, a některé spolkové země zrušily nedělní zákazy jízdy pro nákladní automobily.

Načež list dodal, že narušení dopravy v důsledku protestů zemědělců a dopravců se oproti začátku akce, tj. v pondělí 8. ledna, snížilo. Po celém Německu se koná méně akcí a často jen v menším měřítku. Po třídenní stávce Německého logistického a dopravního svazu byla, podle plánu, obnovena také železniční doprava. Na některých místech však hrozí další protestní akce zaměstnanců maloobchodu v rámci aktuálního kola kolektivního vyjednávání.

Poté, co byly v některých supermarketech nalezeny prázdné regály, u nemalé části zákazníků vzrostly obavy z možných problémů se zásobováním, zejména pokud by protesty trvaly déle.

Odborníci však neočekávají, že by v důsledku protestů došlo v krátkodobém horizontu k omezení dodávek do obchodů. Před prvním velkým celostátním dnem protestů zemědělců a dopravců odborníci předpokládali, že zásobování spotřebitelů nebude takřka vůbec ovlivněno. Maloobchodní sklady prý budou minimálně do konce měsíce zásobeny masem, zeleninou a ovocem. Kromě toho by, v případě delšího protestu, byly nejdříve postiženy týdenní a farmářské trhy a velkoobchody.

Jak uvedl list Berliner Zeitung, některé regály v hlavním městě byly prázdné již na začátku týdne. Ne vždy to bylo způsobeno zrušením dodávek. Prodavač v supermarketu v Charlottenburgu hlásil hromadné nákupy jednotlivých zákazníků: „Mnozí se bojí, že nic nedostanou. Je to trochu jako v období koronaviru,“ dodal.

List k tomu dále uvedl, že na rozdíl od počáteční fáze koronavirové pandemie, však není nejžádanější toaletní papír, ale čerstvé potraviny a konzervy.

Jens Pawlowski, předseda Německého logistického a dopravního svazu, také hovoří o „napjaté“ situaci v zásobování. Zásobovací řetězce jsou již nyní přetížené kvůli akutnímu nedostatku řidičů kamionů. Nyní se navíc objevují protesty proti rozšiřování mýtného pro nákladní automobily a proti dvojímu zatížení cenami CO₂. Jens Pawlowski neočekává v příštích týdnech žádné zásadní změny.

List konstatuje, že za protesty zemědělců a dopravců stojí jasná většina obyvatel. Nicméně dodává, zda a jak by se nálada změnila, kdyby regály zůstávaly prázdné častěji, není, podle listu, jisté.

  • Zdroj: The Epoch Times
Registrací uživatel získá přístup k exkluzivním informacím.
Registrace   |   Přihlášení

Proč jsou potraviny v Česku tak drahé? A proč by být nemusely

  • Zveřejněno: 09.07.2025
Potraviny v Česku jsou rekordně drahé. Ale proč vlastně? Marže řetězců, evropská byrokracie, nekontrolovaný dovoz a slabá ochrana domácí produkce — to vše tvoří koktejl, který plní nákupní košíky cenami, jež neodpovídají realitě. Naše Praha

Vláda, své předvolební sliby, nesplnila, dokonce je porušila! Sociální dialog je u ní přítěží! Odbory, od nové vlády, očekávají zásadní změny!

  • Zveřejněno: 11.07.2025

K základním programovým bodům čtvrtečního jednán Rady hospodářské a sociální dohody ČR neboli tripartity, patří především otázka, jaké dopady na české hospodářství bude mít zavedení emisních povolenek ETS 2, které prosadily vrcholné orgány EU. Druhým hlavním bodem bude projednávání akčního plánu na podporu kolektivního vyjednávání. Jde otázky, o nichž se, během jednání tripartity, v rámci dialogu tří sociálních partnerů, tj. členů vlády a zástupců zaměstnavatelů a odborů, bude určitě otevřeně diskutovat. O názor jsme požádali předsedu Asociace samostatných odborů Bohumíra Dufka, kterému jsme položili několik otázek.