• Zveřejněno: 27.05.2022
  • Autor: Miroslav Svoboda

Většina českých podniků pocítila dopady ruské invaze na Ukrajinu především prostřednictvím rostoucích cen energií a některých surovin. Část podnikatelů ale kvůli válce přišla i o významné obchodní partnery a musí si hledat nové exportní destinace. Podle zpravodajství České televize se z ruského trhu stahují malé firmy i největší česká automobilka.

„Podíl byl už velký, skoro třicet procent našeho exportu. My sami jsme tam měli tři sklady, v Moskvě, Petrohradu a Samaře,“ prohlásil generální ředitel firmy Alcadrain František Fabičovic nedávnou situaci svého podniku. Před čtyřiadvaceti lety začala tato firma vyrábět sanitární techniku, 24 let budovala obchodní vztahy s Ruskem. A sotva 24 hodin stačilo k tomu, aby se tyto vztahy patrně na dlouho zcela přetrhaly.

Zboží navíc vyváželi i na Ukrajinu a do Běloruska. Se ztrátou těchto trhů tak měsíčně přicházejí skoro o padesát milionů korun. Za rok by to bylo o víc než půl miliardy. „Snažíme se to nahradit v jednotlivých zemích, takže víc vyvážíme do Afriky, na Blízký východ a snažíme se obnovit vztahy i s Německem. Chceme i do Portugalska a Španělska,“ míní Fabičovic. Nahradit ruský trh by, podle něho, mohlo trvat asi dva roky. Pro sankce Západu vůči Rusku má ale pochopení. „Když to pomůže tomu, že skončí válka, tak každá troška, co tomu přispěje, je dobrá,“ dodává pro Českou televizi.

Výpadek ruského trhu citelně zasáhl i největší tuzemskou automobilku Škoda Auto. Po vpádu Ruska na Ukrajinu veškerý export do země zastavila. Jak moc to letos ovlivní její celkovou výrobu, zatím není jasné. „V roce 2021 bylo Rusko naším druhým největším trhem. Bylo zde dodáno celkem 90.400 vozů značky Škoda,“ upřesnil vedoucí komunikace firmy Tomáš Kotera.

Zásadně se válka dotkla i exportu máku. Česká republika je jedním z jeho největších vývozců na světě a Rusko je zase jedním z největších odběratelů, což donedávna vytvářelo výhodnou symbiózu.

„Z celkového objemu jsme do Ruska exportovali patnáct až dvacet procent. Rusko zpracovává zhruba sedm tisíc tun makového semena ročně. Z toho náš podíl byl osm set, někdy i tisíc tun ročně,“ přiblížil situaci jednatel firmy Frumenta Petr Šedina.

Pytle máku si proto nyní musí hledat nové odbytiště. „Produkt jsme vyváželi do Ruska, nyní je zboží připraveno na německý trh,“ uzavírá Šedina s tím, že věří, že výpadek ruského trhu tak budou schopni nahradit.

  • Zdroj: Česká televize
Registrací uživatel získá přístup k exkluzivním informacím.
Registrace   |   Přihlášení

Mastantuono: Hlas českých firem se v Bruselu musí prosazovat více cestami

  • Zveřejněno: 29.10.2025
Známé jméno české podnikatelské lobby v Bruselu se dostává do nové role. Alenu Mastantuono si do svého vedení zvolil Evropský hospodářský a sociální výbor, který radí Komisi, europoslancům i členským státům EU. Když přijde se správným návrhem ve správný čas, může hodně ovlivnit, říká Mastantuono v rozhovoru pro Euractiv.cz.

Konference o „Postavení zaměstnanců na českém trhu práce a o opatřeních na podporu kolektivního vyjednávání“

  • Zveřejněno: 01.11.2025

Pod názvem „Postavení zaměstnanců na českém trhu práce a opatření na podporu kolektivního vyjednávání“ se, 30. října 2025, v Praze, uskutečnila odborná konference Asociace samostatných odborů (ASO), financovaný z příspěvku na činnost dle § 320a písm. a) zákona č. 262/2006 Sb., zákoníku práce, ve znění pozdějších předpisů, na podporu sociálního dialogu. Hlavními body programu této konference, kterou ASO uspořádalo v rámci svého stejnojmenného projektu, byly problematika zkvalitňování kolektivního vyjednávání, rozbor podmínek sociální podmíněnosti a jejich vliv na výši dotací a hlavní problémy ekonomiky České republiky.